Barok Progresywny CD

34,00 zł

(English description below.)

Nikola Kołodziejczyk, laureat Fryderyka 2015 za debiut jazzowy wydał drugą płytę, tym razem nagrodzoną Fryderykiem 2016 za Jazzowy Album Roku!
„Barok Progresywny” to autorska suita na 15 osobowy nieamplifikowany zespoł barokowo-jazowy z wykorzystaniem instrumentów ludowych, instrumentów historycznych, preparacji instrumentów i improwizacji.
Na płycie usłyszymy takie instrumenty jak suka biłgorajska, sarangi, viola da gamba, skrzypce i wiolonczele barokowe oraz m.in. trąbkę graną zadęciem fletowym przez gościa ze Słowacji - Oskara Töröka

Płyta nagrana została całkowicie akustycznie, w jednym pomieszczeniu, bez powtórek i poprawek komputerowych.

Projekt jest owocem współpracy pomiędzy muzykami jazzowymi i barokowymi. Dodanie instrumentów ludowych, których partie wykonane zostaną przez studentkę Marii Pomianowskiej - Martę Sołek - dodadzą trzeci wektor kompozycji. Założeniem brzmieniowym utworu było wykorzystanie instrumentów historycznych w adekwatnym stroju - co za tym idzie strun jelitowych, których właściwości rzutują na formę utworu. Kompozycja Nikoli Kołodziejczyka przechwyca niektóre elementy strojenia zwyczajowo wykonywanego pomiędzy utworami i buduje wokół nich nieprzerwaną myśl muzyczną - dzięki czemu pozwala na głębsze zanurzenie się w narracji.

Modyfikacji również został poddany zestaw perkusyjny - z uwagi na inne przeznaczenie typowy zestaw perkusyjny jest o wiele bardziej hałaśliwy niż ten, który zostanie zastosowany w prawykonaniu. Aby osiągnąć zamierzony efekt brzmieniowy większość elementów zestawu została podmieniona, wytłumiona, a niektóre elementy zostały przemyślane od początku do końca.
Wszystko po to, by brzmienie całego zespołu było bardziej wyrównane, a ekspresja perkusisty nie została zaburzona.
Dzięki tej inicjatywie udało się znacznie poprawić integrację dwóch środowisk muzycznych, które posiadają wiele wspólnego.

Marta Sołek — suka biłgorajska, sarangi, gadułka
Łukasz Krusz — skrzypce współczesne
Alicja Sierpińska — skrzypce barokowe
Marzena Matyaszek— skrzypce barokowe
Klaudia Matlak — skrzypce barokowe
Dominika Małecka — skrzypce barokowe
Krzysztof Firlus — viola basowa
Maria Misiarz — wiolonczela barokowa
Marcin Olak — gitara
Oskar Török — trąbka
Szymon Kamykowski— saksofon sopranowy i tenorowy
Grzegorz Grzeszczyk— klarnet basowy
Maciej Szczyciński — kontrabas
Michał Bryndal — perkusja
Nikola Kołodziejczyk — fortepian

Ruch Muzyczny Nr 11/2015, Marta Januszkiewicz:
„Barok progresywny Nikoli Kołodziejczyka to bomba. Nie tylko jeśli chodzi o rozsadzanie stylistyk, konwencji, odległych czasowo i geograficznie gatunków. Wyśmienity lider i pianista, związany z katowicką AM, laureat tegorocznego Fryderyka za wielkoobsadowy projekt Chord Nation, stworzył niedawno suitę na piętnaście instrumentów; swą premierową odsłonę miała na początku października na Sopot Jazz Festival. W wysublimowanej akustycznie sali koncertowej NOSPR mogła otrzymać chyba najbardziej odpowiednie oblicze – w końcu Kołodziejczyk wykorzystał instrumenty historyczne, etniczne, te ze składu orkiestry symfonicznej oraz jazzowego comba.

Kompozycja jest rzeczywiście progresywna. Nie sądzę, żebym słyszała podobnie stylistycznie ekumeniczny mariaż osadzony w jazzowych harmoniach. Nie można tu mówić o kolażu stylistyk, brzmień, dialektów i idiomów – prostym zestawieniu brzmień suki biłgorajskiej czy sarangi ze skrzypcami barokowymi, violą da gamba, gwałtowną perkusją, walkingbasem, klarnetem basowym, skrzypcami, saksofonem sopranowym, trąbką, w końcu fortepianem, na którym przygrywał sam twórca i dyrygent. Pierwsze wymienione instrumenty mają szczególnie delikatną naturę; przy tym nie osiągną takiego natężenia dźwięku jak na przykład trąbka. Kompozytor okazał się jednak twórcą obdarzonym intuicją orkiestracyjną, a także wiedzą historyczną. Wziął na warsztat bardzo pojemny temat: barok. Okres wzniosłości, misternych polifonii, emancypacji muzycznej emocji i retoryki, tego co przynależne do tożsamości ludowej, narodowej, zapowiedzi tego, co czysto umysłowe, oświecone. Przede wszystkim jednak improwizacji w sztuce artystycznej. Suka biłgorajska i skrzypce nie spotykały się w XVII wieku, podobnie jak w późniejszych czasach fortepian z violą da gamba czy zestaw perkusyjny z klarnetem basowym.

Kołodziejczyk odnalazł dla całego składu równowagę, a dla poszczególnych instrumentów wyraz ich muzycznych tożsamości. Suka biłgorajska i gadułka mówiły miejscami po polsku, sarangi w języku bliskowschodnim (Marta Sołek), instrumenty barokowe oddawały się nie tylko kontrapunktom, lecz także awangardowym improwizacjom, saksofon sopranowy (Szymon Kamykowski) i klarnet basowy (Grzegorz Grzeszczyk) brzmiały jak u Ravela, czułe jazzujące akordy roztaczał fortepian (Nikola Kołodziejczyk), na modłę jazzowej tradycji grał kontrabas (Maciej Szczyciński). Kojące dźwięki niebanalnej opowieści, jak piękna w swoim abstrakcjonizmie, jedyna w swoim rodzaju (za sprawą barokowych i jazzowych improwizacji w solówkach?) „perła o nieregularnym kształcie”, do tego swoboda i radość tworzenia misternie skonstruowanej muzyki, dały nam nową – nie tylko na polskiej scenie – drogocenną jakość. Barok progresywny można odnaleźć już na płycie, której trudno nie polecić.”

English:

Folk instruments from India and Poland, viola da gamba and other baroque instruments with jazz musicians in a very contemplative and quiet suite recorded in one take
Album has been awarded FRYDERYK 2016 as the Album of the Year.
Barok Progresywny (progressive baroque) is a hour long suite for 15 musicians.
it features historical performance: 4 baroque violin, baroque cello, viola da gamba.
It also features folk instruments: sarangi, suka biłgorajska, gadułka, fidel płocka
and jazz improvisers.

Barok Progresywny (progressive baroque) is a hour long suite for 15 musicians.
it features historical performance: 4 baroque violin, baroque cello, viola da gamba.
It also features folk instruments: sarangi, suka biłgorajska, gadułka, fidel płocka
and jazz improvisers.
This recording is acoustic in its entirety — recorded in one take, one room, with no tuning or retiming in post-production.

Nikola Kołodziejczyk - polish pianist, composer and orchestrator.
Winner of Polish Phonographic Society award Fryderyk.

He loves to stay in large groups of people, which probably gave rise to a passion for composing for large ensembles and made him like to ride and wait for Polish trains. Music for Nikola is the search for new answers to familiar questions - his multicolored narratives draw in with interesting story and thoughtful twists.
His music has been performed and commissioned by:
Metropole Orkest featuring Richard Bona (Metropole Orkest Arrangers Workshop), the Wrocław Philharmonic and Jazztopad Festival, NOSPR National Polish Radio Symphonic Orchestra feat. Bart van Lier, Jazz Orchester Regensburg („The Next Generation - Young European Jazz Composers” concert), Amine et Hamza M'Raihi (Tunisia), Łódź Philharmonic, Concept Art Orchestra (Czech Republic), Nigel Kennedy Orchestra Strings of Life, Academic Baroque Orchestra (Katowice), Anna Hawkins (New Zealand), Michał Polcyn „Cuiaviana”, Aga Kiepuszewska „Silence”, Orchestra L'Autunno, Karolina Skrzyńska, Adam Bałdych „Storyboard” and others.

He studied under the guidance of eminent educators - Edward Anthony Partyka, Irena Rolanowska, Andrzej Jagodzinski, Kazimierz Chludek, Emilian Madey, Dariusz Janus, Bogdan Chmura and Wojciech Niedziela. He also owes his musical skills to brief but impactful encounters with such figures as Vince Mendoza, Ravi Coltrane, Ralph Alessi, Lotte Anker, Maria Schneider, Jim Black and Kurt Elling.
It uses every opportunity to research on music, both this latest, and this forgotten -
European, Arab, electronic, jazz, baroque and folk.

Progressive Baroque suite
Marta Sołek — suka biłgorajska, sarangi, gadułka4,5,6,7,9,11
Alicja Sierpińska — baroque violin
Marzena Biwo — baroque violin
Klaudia Matlak — baroque violin
Dominika Małecka — baroque violin
Łukasz Krusz — violin
Krzysztof Firlus — bass viol
Maria Misiarz — baroque cello
Marcin Olak — guitar
Oskar Török — trumpet
Szymon Kamykowski — soprano saxophone
Grzegorz Grzeszczyk — bass clarinet
Maciej Szczyciński — double bass
Michał Bryndal — drums
Nikola Kołodziejczyk — piano

recording engineer — Błażej Domański
mix and mastering — Błażej Domański
recording and mixing assistant — Karol Mańkowski
recording assistant — Mateusz Sołtysik
Mixed and mastered in Studio 7 in Piaseczno

design & layout — Aleksandra Wyłupek
graphic artist — Rafał Wojtunik
producer — Nikola Kołodziejczyk
executive producer— Agnieszka Kiepuszewska

1. Barok Progresywny – 6'09"
2. Mean Tone I – 4'22"
3. Guitar Hero – 5'40"
4. Podusa – 6'07"
5. Stryjo – 4'33"
6. Office of Laboratory Animal Care – 7'28"
7. Interludium – 1'18"
8. Mean Tone II – 5'51"
9. Fishing for Schemes – 5'03"
10. Fear Loose – 2'16"
11. Loose Fear – 5'33"
12. Ultimatum - 4'11"
13. Oklaski - 2'44"